Thursday 11 April 2013

A Talk About Couple~!


Assalamualaikum....

Hari ni aku tergerak hati nak buat post ni sebab aku concern dengan apa yang berlaku pada kawan-kawan aku sekarang. Bukan apa, dorang ni aku tengok banyak sangat masalah yang tak sepatutnya ada pada remaja zaman sekarang.

Mungkin korang tak familiar dengan frasa 'cinta monyet', tapi korang selalu dengar perkataan 'couple' atau 'in relationship' kan?

Dah lama aku dok perhati dan tengok perangai kawan-kawan aku dari form 1 lagi.


Kronologi 'percintaan' atau 'perhubungan romantik' ni kebanyakannya berlaku macam ni....

  • Bermula perkenalan (biasanya daripada rakan-rakan atau saudara mara, tapi sekarang dah berubah bila dah ada facebook, twitter, dan instagram - unconditional love)
  • Mula mengenali dengan lebih dekat (minta nombor telefon, email, profil FB / twitter, biodata dsb
  • Mula berhubungan dan bermesra-mesra (selalunya melalui surat layang / surat cinta, email, mesej di FB dan twitter... disambung dengan panggilan yang biasanya mengambil masa sehingga setengah jam
  • Mengisytiharkan perhubungan secara rasmi (semua orang dah mula kenal dan tahu tentang pasangan romantis ni, biasanya melalui khabar angin dari mulut ke mulut atau melalui laman sosial)
  • Hubungan sebagai pasangan romantis (saling berhubungan, saling menyatakan percintaan, saling meluahkan perasaan dan kasih sayang dengan madah lewah puisi bagai....)
  • Konflik di tengah jalan (datang dalang dan anasir lain yang menggugat perhubungan. contohnya: ada orang ketiga, tiada persefahaman, kekangan masa, jurang komunikasi)
  • Konflik berterusan....
  • Akhirnya putus di tengah jalan. Masing-masing mula memanggil pasangannya sebagai 'ex' dan biasanya dah mula menyampah dan tak suka berhadapan dengan ex masing-masing. Ada yang merana dan menyesal putus cinta.

Kalau kes percintaan berakhir sebegini, banyak kesan buruk boleh kita dapat.
  1. Asyik teringatkan pasangan masing-masing walaupun dah berpisah tapi masih ada perasaan lagi, tak kiralah perasaan sayang, rindu, cemburu ke dan sebagainya.
  2. Mulalah berangan dan angau entah ke mana mengalahkan orang dewasa, termenung jauh, hilang arah tuju hidup. Tu yang boleh jadi macam-macam.
  3. Walaupun bercinta ala kadar je sampai tak terlalu tegar, tapi lepas putus je, mulalah tercari-cari si dia yang dah berpunya orang lain. Mulalah naik angin satu badan macam dirasuk. Menggila. Mood swing, kata orang putih. Orang macam ni bahaya sikit.

Mungkin ada di antara kawan-kawan aku atau sesiapa je yang baca post ni akan terasa dan tersinggung dengan apa yang aku nukilkan di sini. Tapi ini cuma persepsi aku. Komen dan pandangan je. Selebihnya terpulanglah pada korang.

Hidup korang, takkan aku pulak nak control and command. Fikir sikit. Buka minda dan mata hati korang.

Aku sarankan sangat-sangat pada kawan aku, jangan bercouple sebelum kita dah betul-betul bersedia. Fikir dulu sebelum nak mengisytiharkan korang dah berhubungan. Fikir korang dah bersedia menanggung


dosa dan tanggungjawab, 

bersedia dari segi nafsu, 

fizikal dan mental, 

dari segi masa lagi. 

Wang! 

Pelajaran! 

Kawan-kawan!

Benda-benda tu semua tu korang kena fikir habis-habis, biar sampai rosak cerebrum korang, biar sampai pecah medulla oblongata korang, biar sampai pancit paru-paru korang, biar sampai kecut jantung korang, sampai lah kau dah habis fikir.

Konklusinya, tak payah bercouple lah senang kata. Dalam Al-Quran pun ada sebut:
"Jangan menghampiri zina..."
Zina ni ada banyak bentuk. Zina mata, zina hati, zina minda, zina tangan, zina perasaan, macam-macam lagi. Couple ni banyak mendorong kepada benda-benda tu. Tapi, kalau korang dah memang tak tahan sangat, nikah terus! Ha! Senang kan. Kalau dah dia tu bagi kau "matahariku", "cahaya bulanku", sampai korang sanggup nak "redah lautan api, daki gunung tertinggi, selam lautan terdalam, hanya untuk dia" lah sangat bagai kan. Nikah je terus! Terjamin jodoh, terjamin nafsu, terjamin ikatan, yang lagi penting, halal! Halal seluruhnya buatmu.



Anda beriman, jauhi zina!
Budaya couple ni budaya luar, luar dari agama Islam yang suci, murni, bersih, simple. Betul tak?
Jaga perbatasan pergaulan. Jangan melebihi had yang ditetapkan. Jaga aurat, jaga maruah.


Sampai sini sajalah dari aku yang tak berapa pun, bukan siapa pun nak menegur. Cuma seorang hamba Allah yang ingin menasihati rakan-rakannya

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

-out-

No comments:

Post a Comment